sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Kerran kuukaudessa

Viime aikoina meille on muotoutunut tapa käydä Helsingissä noin kerran kuukaudessa. Maaliskuu on vielä alkupuoliskollaan ja olimme tänä vuonna jo kolmatta kertaa pääkaupungissa. Välillä on menty Tallinnaan ja pysähdytty syömään matkalla, sitten on ollut pyöräilytapahtumaa, joka kutsui. Tällä kertaa oli kyseessä uuden ravintolan esittämä kutsu tulla syömään brunssia ja samaan ymppäsimme tavanomaisia lempipuuhiamme Helsingissä, ostoksia lempikaupoissa, lisää syömistä ja hotellikokemusten keräämistä.

Heti Helsinkiin saavuttuamme ajoimme vakio-osoitteeseen Museokadulle, Annan Hella & Herkku-liikkeeseen, jossa kauppias hääri hiki otsalla vastasaapuneiden tuote-erien kanssa. Emme olleet ehtineet käydä muutamaan kuukauteen, joten kuulumisissa oli vaihtamista ja valikoimissa tarkastamista niinikään. Löysin monta tuikitarpeellista tuotetta ostoskoriini, enkä tälläkään kertaa unohtanut mustaa tiskirättiä, niitä minulla pitää olla varastossa aina ainakin yksi käyttämätön.

Seuraavaksi veimme auton hotellin parkkipaikalle ja kävelimme Kolera-altaan toiselle puolelle Eteläranta 18:sta vastikään avattuun Block by Dylan-ravintolaan, jossa oli tarjolla runsas brunssi. Tilaisuus oli juuri alkanut ja väkeä oli tungokseksi asti. Muutaman tutun blogaanin sentään bongasin. Söimme mielenkiintoisia ruokia juuri niin paljon kuin vatsat vetivät ja koska autokin oli jo pysäköity yöksi, emme kieltäytyneet kuohuvastakaan. Etenkin kylmät ruoat olivat todella kauniinvärisiä ja maukkaita. Lämpimistä ruokalajeista pidimme eniten munakoisoa, linssejä ja ruusukaalia sisältäneestä pyörtynyttä pappia muistuttava lihattomasta vaihtoehdoista. Jälkiruokaosaston piirakat ja kakut olivat mukavan kotoisia, millä tarkoitan sitä, ettei niissä maistunut pahvilaatikko, vaan ne olivat tuoreita ja maukkaita. Paikka on suuri, en osaa edes arvata paljonko siellä on asiakaspaikkoja, eikä sijainti varmaankaan lupaa edullista vuokraa, joten toivomme paikalle paljon menestystä ja asiakkaita! Kiitos vielä kutsusta!

Olimme ruokavatien äärellä sen verran sinnikkäästi, että hotelliin kirjautumisaikakin oli jo käsillä. Kammenpyörittäjä vei minut kuitenkin ensin pikkuiselle laivamatkalle, tosin laiva ei liikahtanut satamasta, kävimmepä vain tutustumassa Greenpeacen Arctic Sunrise-aluksella

Laivavierailun jälkeen piipahdimme Vanhassa kauppahallissa. Kerta olikin meille ensimmäinen remontin jälkeen. Olen mielissäni, ettei w-kirjain enää esiinny nimessä. Saatoimme käydä Suomen pienimmässä Alkossa.

Ennen majoittumista kävimme vielä pienellä kävelyllä Katajanokalla paikallistamassa illallispaikkamme ja minä poistin aukon sivistyksestäni kurkistamalla  Uspenskin katedraaliin.

Illalla kävimme syömässä Katajanokan toisella laidalla olevassa Ravintola Nokassa, mutta siitä kirjoitan oman postauksensa heti, kun kerkiän. Illallinen täytti vatsamme sen verran perusteellisesti, että olin lievästi huolissani kuinka jaksaisimme syödä aamiaista. Onneksi huoli on perusteeton.

Hotellibingoni vei meidät tällä kerralla Grand Marinaan Katajanokalle. Meillä oli seitsemännen kerroksen merelle antava huone, tosin ikkuna oli niin pieni, ettei siitä näkynyt kuin pieni neliö maisemaa. Huone oli oikein siisti ja mukava, siinä ei ollut kyllä mitään valittamista. Scandic Grand Marinan aamiainen oli viimeaikaisten kokemustemme valossa vähintäänkin hyvä. Pidin siitä, että kahviin sai kuumaa maitoa ja mehut olivat laadukkaita. Eniten ilahduin rapeasta ja kuumasta pekonista, joka oli ilmavina lastuina, eikä joutunut ottamaan epämääräistä möykkyä osin paistunutta, osin lötköä pekonia.

meidän ikkunamme oli joku noista neliöistä GRAND MARINA-valomainoksen alla

Ennen kotimatkalle lähtemistä kävimme Ateneumissa katsomassa Sibelius-näyttelyä, joka minun piti jo edellisellä minilomasella käydä katsomassa. En silloin mukamas ehtinyt, joten nyt olikin kiva käydä siellä yhdessä. Näyttely oli erinomainen, laaja ja monipuolinen. Se jatkuu vielä 22.3. asti, joten sinne ehtii vielä hyvin!

IKEAsta piti käydä hankkimassa muutamia tuikitarpeellisuuksia. Poikkesimme myös Heinolan Heilassa, sieltä mukaan tarttui mm. erilaisia marjajauheita, joilla mielin koristella tulevia ruoka-annoksia ja sekä kunnollista ruisleipää.

6 kommenttia:

1. Aika mukava Helsingin retki:)

Vastaukset
    1. Niin oli, vaikka sää suosi tällä kertaa todella vähän :D Illalla ravintolasta saapuessa sain ihan uudenlaisen kampauksen, johon en millään itse pystyisi, se oli melkoinen tuulitunneli :D Ja aamulla myös vesi oli mukana tuulessa. Mutta oli kivaa ja huomenna kirjoittelen vielä Nokasta.

Poista
  2. Minulla on ollut tapana käydä Helsingissä enemmänkin kerran vuodessa, aika usein tulee nähtyä vain se lentokenttä läpikulkumatkalla. Kiva päästä fiilistelemään pääkaupunkiseudun tunnelmia ainakin näin virtuaalisesti. :)

Vastaukset
    1. Emme mekään aikaisemmin käyneet usein, lähinnä sukulaisvierailuilla tai työmatkoilla Vantaalla ja niiden aikana ehkä kerran Helsingissä, mutta nyt blogin ja pyöräilytapahtumien myötä on ramppaaminen isolla kirkolla ihan räjähtänyt käsiin :D

Poista
  3. Paljon puuhaa kaupunkivisiitillä! Jääkarhu näyttää kyllä aika uitetulta, mutta tällaista vetistelyä tämä kevään tulo on..

Vastaukset
    1. Toisessa kuvassa jääkarhu ilveili tavanomaiseen tapaan, tässä kuvassa on jotain inhimillisyyttä, jotenkin näyttää, että karhulle alkaisi riittää tuolta päivältä.