Näytetään tekstit, joissa on tunniste lämminsavulohi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lämminsavulohi. Näytä kaikki tekstit

perjantai 30. huhtikuuta 2021

Tähdenlentoteemainen savulohi-perunasalaatti

Tässä residenssissä ei ole suurensuuria vapputunnelmia, jopa munkit jäivät leipomatta. Päivälliseksi söimme muutaman edellisen päivän ruokien loppuja tähdenlentona, lopputulos oli parempaa kuin aiemmat teelmät. Siian ja kirjolohen mätiä oli kumpaakin pikkuisen, savulohta eiliseltä ja samoin keitin perunoita tarkoituksella liikaa eiliselle aterialle. Näistä sommittelin aika hyvän setin, jota emme kylläkään sitäkään jaksaneet syödä loppuun, joten huomennakaan ei tehdä uutta ruokaa. 

Savulohi-perunasalaatti liian monelle (ainakin 3-4:lle)

  • noin 300 g lämminsavulohta
  • 8 eilen keitettyä pienenpuoleista perunaa
  • 8 kirsikkatomaattia
  • 2 kevätsipulia varsineen
  • 1 rkl pieniä kapriksia
  • 1 prk smetanaa
  • 2 rkl kirjolohen mätiä
  • 1 rkl siian mätiä
  • sitruunamehua
  • suolaa ja pippuria
  • tuoretta korianteria
  • tuoretta sileälehtistä persiljaa
Smetanakastiketta oli eiliseltä jäljellä juuri sopivasti. Se oli oikein yksinkertainen juttu, sekoitin smetanaan silputtua kevätsipulia ja molemmat mätilaadut, sitruunamehua, suolaa ja pippuria. Leikkasin perunat suupalakokoon ja puolitin hieman nahistuneet kirsikkatomaatit, nekin olivat omiaan tähän ruokaan. Yhdistin kulhossa smetanakastikkeen, perunapalat, tomaatit ja sekoittelin. Paloittelin savulohen mukaan ja sekoitin sekin varovaisesti mukaan. Maustoin pienillä kapriksilla, pippurilla ja koristelin kevätsipulisilpulla ja yrteillä. Tarjolle laitoin vielä puolikkaan pienen melonin paloina, sekin oli aivan passelissa kunnossa, mutta ei olisi montaa päivää enää voinut odottaa syömistä. Paahdoin pari viipaletta vaaleaa leipää ja leikkasin ne pieniksi kolmioiksi lähinnä koristeiksi, mutta oli niillä kiva pyyhkiä kastikkeen loput lautaselta. 

Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan Tähdenlennot-välilehdelle, jonne kerään keräilyerä-henkisiä postauksia. 



sunnuntai 8. marraskuuta 2020

Näin tehdään perinne – toistetaan vanhaa, kun ei keksitä uutta


Tänään on monella tapaa merkityksellinen päivä. Teen siitä oikein luettelon. Tärkeysjärjestyksessä ylhäältä alaspäin, ettei kenenkään tarvitse miettiä sitä. 

Miksi nyt on tärkeä päivä

  1. Meillä on perhepäivälliset. Niitä ei ole tänä vuonna ollut liikaa, olemme säilyneet kaikki terveinä, 2/5 on tähän mennessä käynyt koronatestissä, onneksi negatiivisin vastauksin. On ilo saada nuoret tänne meille pöytämme ääreen syömään, nauramaan, puhumaan kaikki kaikille, sitä simultaanikapasiteetin ilotulitusta!
  2. On isänpäivä. Vaikka lapset ovat aikuisia, on silti hienoa kokoontua isän luokse, mikäli mahdollista. 
  3. La Vuelta loppuu ja CampaSimpukan kymmenes kolmeosainen ruokahaaste päättyy. Vielä kun voittajakin on eilisen jännittävän viimeisen merkittävän etapin jälkeen mieluisa, niin en voisi olla iloisempi. 
  4. USA sai uuden presidentin. Sehän varmistui jo viime yön aikana, mutta kuuntelin Bidenin ja Harrisin puheet nyt aamulla ja viimein uskalsin uskoa. Hyvin tässä kävi. 
Mites nyt suu pannaan?

Niinpä meillä on siis syytä juhlaan. Huomasin, että päivällisen pääruoka on ollut jo kahtena edellisenä kertana vastaavana ruokahaasteiden päätöspäivänä suuri vadillinen salaattia lastattuna kaikenlaisella hyvällä ja koska en nyt keksinyt muutakaan, niin päätinkin, että tämähän on myös perinne. Problem solved! Tällä kertaa kala oli itse savustettua. En laita tästä jättisalaatista sen enempiä ohjeita tähän, kuvasta kyllä näkee. Olen niin iloisella mielellä ja tekee mieli vain lauleskella ja pyörähdellä. 



Olen tehnyt churroja jokaisena blogivuonna ja melkein jokaisena vuonna päätöspäivänä. Jonain vuonna olin töissä, joten churroilua piti aikaistaa. Yleensä se päivä on kuitenkin ollut syyskuussa ja olen tehnyt niitä ulkona grillin sivupolttimolla. Nyt La Vuelta päättyy poikkeuksellisesti vasta marraskuussa ja valoisa aika niin vähissä, joten tällä kertaa paistoin churrot sisällä. Käytin samaa ohjetta kuin aikaisemminkin, tätä. Mukana oli myös vihreitä kuulia, mansikoita ja vadelmia. 


La Vueltan vihoviimeinen, 18. etappi ajettiin seremoniallisena Madridin tienoilla ja loppukierrokset keskustassa. Kokonaiskilpailun kärkeä ei enää haastettu, vaan Primoz Roglicin ykköspaikka oli varmistettu ja toisen sijan piti eilen hurjan yrityksen tehnyt Richard Carapaz. Massakirin ykkösenä maaliin ajoi ja etapin voitti Pascal Ackermann!

Nyt loppuu siis CampaSimpukan melkoinen puristus, kaikki kolme Grand Touria on kokattu läpi enemmän tai vähemmän pieteetillä. Siitä olen iloinen, että jokaiselle etappipäivälle tuli postauksensa. Tästä alkaa haastevapaa ja saamme syödä mitä haluamme

Primoz on kova jätkä

torstai 25. huhtikuuta 2019

Viittä vaille kesä – salaattia terassilla


Tänään voisi ajatella olevan toukokuun viimeinen viikko, mutta kalenterista on pakko uskoa, että huhtikuu tässä vasta on lopuillaan. Keskustassa koivuissa on jo hiirenkorvat! Takapihan terassillamme tarkeni tänään syödä ensimmäisen kerran paljain jaloin, kun piti kiirettä, ettei aurinko ehtinyt naapurin kuusien taakse.

Salaatti kaikilla herkuilla

  • 1 ruukku rapeaa salaattia
  • 1 pieni kurkku
  • 20 kirsikkatomaattia
  • 1 nippu vihreää parsaa
  • 1 avokado 
  • 1 pieni punainen suippopaprika
  • 200 g lämminsavulohta
  • 2 kananmunaa
  • tilkka etikkaa uppomunien keittoveteen
  • suolaa ja pippuria
  • tilliä
  • oliiviöljyä
  • sitruunamehua
Kiehauta suuressa kattilassa vettä ja lirauta sinne tilkka etikkaa. Jätä kannen alle poreilemaan miedosti. Napsauta parsoista kuivakka osa vartta pois ja höyrytä parsat kevyesti, muutama minuutti vain, niin saa jäädä purtavaa. Ripauta päälle hieman suolaa ja pippuria.

Revi salaatti kulhoon paloiksi ja lisää sinne kurkku viipaleina, tomaatit puolitettuina ja paprika suikaleina. Sekoita ainekset salaatiksi. Halkaise avokado, poista siemenpallukka ja kuopaise sisus lusikalla pois. Leikkaa puolikkaat viipaleiksi. 

Sekoita oliiviöljystä, sitruunamehusta, suolasta ja pippurista pieni salaattikastike, sitä ei tarvita kuin pari kolme ruokalusikallista. Sekoita kastike salaattiin, pyöräyttele lusikalla kastike jokapuolelle salaattia. Annostele salaatti lautasille. 

Ota savulohipalasta nahka pois ja leikkaa pala kahteen annoskappaleeseen, nosta palat salaattikekojen päälle. Laita toiselle reunalle kalaa höyrytetyt parsat ja toiselle avokadoviipaleet. 

Nosta vesi kattilassa uudelleen kiehumaan ja riko kananmunat kuppeihin valmiiksi. Pyöräytä kauhalla kiehuva vesi pyörteeseen ja laske rikotut kananmunat veteen kypsymään. Auta hieman kauhalla valkuaisia keltuaisten ympärille, mutta ainakin minun uppomunistani valkuaiset karkasivat aikalailla omille teilleen. Anna kananmunien kypsyä pari kolme minuuttia. Nosta munat talouspaperiarkin päälle hetkeksi ja kun vesi on imeytynyt paperiin, nosta uppomunat annoksiin kalapalojen päälle. Koristele tillillä ja pyöräytä päälle vielä hieman pippuria ja oliiviöljyä etenkin parsan ja avokadon päälle. 


sunnuntai 24. joulukuuta 2017

Lohipatee aattoaamiaiselle

Kokit ja Potit-blogi on aivan ensimmäisiä blogeja, joita olen koskaan alkanut lukea, Hannele on myös ensimmäisiä blogaaneja, joita tapasin aivan oikeasti ensimmäisenä blogaanikesänäni Oulussa. Hannelella on ollut monena vuonna mukava joulukalenteri blogissaan ja tänä vuonna se on ollut pullollaan erityisen hyviä ohjeita. Ihastuin etenkin lohipateen ohjeeseen. Sepä onkin sitten Hannan soppa-blogin Hannan vierailupostaus. Hänetkin olen tavannut monta kertaa, on ilo tuntea Suomen parhaita blogaaneja!

Tein eilen lohipateeta meidän joulupöytäämme. Se oli sopiva keittiöpuuha ennen iltapäiväistä työvuoroa. Purkitin herkun muutamaan pieneen purnukkaan ja söimme sitä tänään aamiaisella. Tein ohjeen kaksinkertaisena, mutta laitan alle ohjeen, kuten Hanna on sen kirjannut vieraskynäpostaukseen. 

Lohipatee

  • 150 g lohta
  • suolaa
  • 25+25 g voita
  • 1 sitruuna
  • 50 g ranskankermaa
  • 75 g lämminsavulohta
  • roseepippureita (käytin mustapippuria, koska roseepippureita ei löytynytkään)
  • (tilliä)
  • (2 rkl limoncelloa)
Kuumenna uuni 200 asteeseen ja siivoa lohifileepalasta rasvoja ja mahdolliset ruodot pois. Raasta sitruunasta kuori ja jätä raaste odottamaan.  Ripottele kalan pinnalle suolaa ja asettele päälle muutama ohut sitruunaviipale ja puolet voista nokareina. Kääri kala ensin leivinpaperiin ja sitten paketti folioon. Paista kalaa uunissa noin 15-20 minuuttia. Ota paketti uunista ja anna sen jäähtyä. 


Avaa paketti kulhon yläpuolella ja valuta voinen neste kulhoon. Irrota kala nahkasta ja poista harmaa rasva nahan alta. Pieni kala silpuksi ja sekoita sulaneeseen voihin. Yhdistä mukaan savulohi silppuna, sitruunankuoriraaste, ranskankerma ja tilli. Minulla oli ostettuna tillinippu, joka oli juuri kuolemaisillaan, joten käytin sen pois, vaikkei alkuperäisohjeessa tilliä ollutkaan. Lisäsin myös seokseen hieman limoncelloa, koska minä voin. Maustoin pateemassaa lisää suolalla ja pippurilla. Harmitti, ettei meillä ollutkaan roseepippureita. Kun patee oli sopivan makuista, lusikoin sen pieniin purkkeihin, asetin pateen pinnalle ohuen sitruunaviipaleen ja lurittelin päälle ohuelti kirkastettua voita, tuo toinen 25 g ohjeesta. Mainio ohje, helppo ja maistuva!