Näytetään tekstit, joissa on tunniste satoa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste satoa. Näytä kaikki tekstit

tiistai 23. syyskuuta 2014

Joko talvi alkoi?

Tänään meillä Jyväskylässä on satanut lunta vaakaan koko päivän, mutta maa on sentään ollut niin lämmin, ettei lumi ole jäänyt maahan. Minä en ihan vielä talvea kyllä haluaisi, eikä se varmaan vielä tulekaan. 

Tänä vuonna tomaattisato jäi suurimmaksi osaksi kypsymättä kasvihuoneessa. Nyt niitä jälkikypsytellään sisätiloissa ja koitetaan päivittäin erotella syömäkelpoiset. Todella monta lajia meillä oli taas kasvamassa, kuten kuvasta voi nähdä.



Maisseja tuli muutamia ja ne ehdimme syödä ennen kuin ne ehtivät mennä huonoiksi. Yksi tähkistä oli täydellinen, muissa oli aukkopaikkoja. 



Kammenpyörittäjä kuvasi tämän sieniperheen pihan kannon päältä. Selvästi siinä on äiti lapsineen. Enpä tiedä, mikä sieni on kyseessä. 


Yrttejä sisältävät kulatungat vielä pursuavat lipstikkaa, oreganoa, viinisuolaheinää ja etenkin minttua. Sitä riittäisi vaikka tuhanteen Pimm'siin. 


Kasvihuone on tyhjennetty ja siivottu, talvivalot asennettu (kahteen kertaan, kuten aina). Ensi vuonna uudet viljelykset!


sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Suolaista, makeaa ja vähän perunoita


Tänä vuonna tonttiviljelmiemme tulokset ovat olleet hieman vaatimattomia. Suurin osa tomaateista on vasta kypsymässä, kurkkuja olemme syöneet ja noin sadan kukan jälkeen on kaksi kesäkurpitsaa viimein valmistumassa. Luin aamulla Ja kaikkea muuta-blogia, siellä oli tehty persiljasuolaa.  Ihmettelin millä voisin edes harventaa ainoaa kunnolla tuottanutta yrttiämme, minttua. Se tulee jo kasvihuoneen ovesta vastaan, enkä ole keksinyt sille juuri mitään virkaa. Lipstikka oli tarkoitus leikata alas ja pyöräyttää karkean merisuolan kanssa ihanan tuoksuvaksi yrttisuolaksi. Arvelin, ettei minttu suolan kansaa passaa, mutta entä sitten sokerin? 

Kokeilin oitis minttusokerin tekemistä. Kaadoin yleiskoneen kulhoon raesokeria koko paketillisen ja päälle niin paljon mintunlehtiä, kuin kulhoon mahtui. Ja sitten vain terä hommiin. Seoksesta tuli paljon kuivempaa kun yrttisuolasta. Levitin sen talouspaperin päälle tarjottimelle ja sitten vain kuivattelemaan. Sokeri kuivui todella nopeasti ja ihme kyllä minttu ei tuoksunut juuri ollenkaan. Vieressä kuivuva lisptikkasuola taisi puuduttaa nenäni. Minttusokeri maistuu kuitenkin oikein hyvältä ja se oli illalla jo purkituskunnossa. Kokeilin myös oreganosuolan tekoa, se on vielä märkää ja saa olla tarjottimella ainakin pari päivää.

minttusokeri ja ystävänsä lipstikkasuola
Perunaviljelmämme tuottivat tänä vuonna monta perunaa. Viljelmät käsittivät kaksi ämpäriä, jotka Kammenpyörittäjä kumosi tänään. Sen lisäksi, että ämpäreistä löytyi monta vaaleaa perunaa, jonka lajikkeesta minulla ei ole mitään tietoa, myös muutama blue congo-peruna ja lukemattomia kastematoja. Kumpa olisimme juuri lähdössä ongelle. Mitähän sitä tekisi tuolla hienolla sadolla? Onneksi se on sen verran pieni, ettei tarvitse alkaa kellaria kaivaa.