Tänään meillä Jyväskylässä on satanut lunta vaakaan koko päivän, mutta maa on sentään ollut niin lämmin, ettei lumi ole jäänyt maahan. Minä en ihan vielä talvea kyllä haluaisi, eikä se varmaan vielä tulekaan.
Tänä vuonna tomaattisato jäi suurimmaksi osaksi kypsymättä kasvihuoneessa. Nyt niitä jälkikypsytellään sisätiloissa ja koitetaan päivittäin erotella syömäkelpoiset. Todella monta lajia meillä oli taas kasvamassa, kuten kuvasta voi nähdä.
Maisseja tuli muutamia ja ne ehdimme syödä ennen kuin ne ehtivät mennä huonoiksi. Yksi tähkistä oli täydellinen, muissa oli aukkopaikkoja.
Kammenpyörittäjä kuvasi tämän sieniperheen pihan kannon päältä. Selvästi siinä on äiti lapsineen. Enpä tiedä, mikä sieni on kyseessä.
Yrttejä sisältävät kulatungat vielä pursuavat lipstikkaa, oreganoa, viinisuolaheinää ja etenkin minttua. Sitä riittäisi vaikka tuhanteen Pimm'siin.
Kasvihuone on tyhjennetty ja siivottu, talvivalot asennettu (kahteen kertaan, kuten aina). Ensi vuonna uudet viljelykset!







