Näytetään tekstit, joissa on tunniste banaani. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste banaani. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 24. maaliskuuta 2021

Banaanimuffinit


Noin kerran vuodessa meillä on banaaneja ja silloinkin pitää miettiä, että minne ne nyt käyttäisi. Tällainen kerta oli käsillä viime viikonloppuna. Kysyin banaanit hankkineelta, että missä muodossa ne tulisi syötyä ja ehdotin jotain leipomusta. Se kuulema passaisi hyvin ja lauantaina leivoin banaanimuffineita. Käytin Raumalainen-lehden ohjetta pohjana, loput säveltelin. 

Banaanimuffinit

  • 3 melko kypsää banaania
  • 100 g voita
  • 2 kananmunaa
  • 100 g fariinisokerin ja valkoisen sokerin seosta
  • 225 g vehnäjauhoja
  • 1,5 dl smetanaa
  • 1 tl vaniljatahnaa
  • 3 rkl kaakaota
  • 1 tl ruokasoodaa
  • koristeluun sulatettua suklaata ja strösseleitä
Kuumensin uunin 200 asteeseen. Otin esille muffinipellin, jonka koloihin laitoin muffinipaperit ja muutaman pahvisen muffinivuoan lisäksi. 

Sulatin voin. Muussasin banaanit haarukalla kulhossa ja lisäsin kulhoon kaikki muut ainekset niin, etten turhan paljon vatkainnut, nuolijalla vain kääntelin kulhon reunoja pitkin. Muffinitaikinaa ei pidä liiaksi vatkata, ettei siitä tule sitkeää. Smetanaa ei alkuperäisessä ohjeessa ollut, mutta minulla oli purkinpohja käyttöä vailla ja arvelin, että se sopisi tähän hyvin. Ja niin sopikin. 

Kaavin taikinan paksuun pursotinpussiin, johon olin laittanut suuriaukkoisen tyllan ja pursotin taikinaa muffinimuotteihin, sitä riitti kahteentoista paperiseen muottiin ja muutamaan pahviseenkin, tämä oli aika suuri taikina. 

Paistoin muffineita kaikkiaan noin 25-30 minuuttia, kokeilin kypsyyttä puutikulla ja kun tikku oli pistoksen jäljiltä puhdas, olivat muffinit kypsiä. 

Laitoin pieneen pursotinpussiin muutaman palan suklaata ja suljin pussin yläreunan pussinsulkijalla. Laitoin pussin kulhoon, jossa oli hanasta kuumaa vettä ja suklaa suli tässä hauteessa noin vartissa. Otin pussin pois vedestä ja kuivasin sen pinnan ja leikkasin pussin kärjen pois. Lurittelin hieman jäähtyneille muffineille suklaata koristeeksi ja viimeistelin vielä strösseleillä. 

Olivatpa oikein meheviä muffineita ja niitä meni perillisille, sillä noin montaa emme olisi jaksaneet syödä millään. Ehkä ensi vuonna taas mietitään mitä tehdä banaaneitten kanssa. 


Tässä yhtenä iltana katsoimme taas pitkästä aikaa elokuvan, sellaisen kuin Strangerland, vuodelta 2015 oleva australialainen elokuva. Olipa pettymys, olin jostain lukenut, että se on hyvä ja Nicole Kidman tekee siinä hyvän roolityön. No sen saatan ehkä pitkin hampain myöntää, mutta muuten oli niin merkillistä huttua, että oksat pois. Siitä tuli mieleen se pari vuotta myöhemmin tehty The Killing of a Sacred Deer, joka on sadan elokuvan listallamme numero 87. Siinäkin oli vähintäänkin erikoinen perhe ja Kidman samaan tapaan jotenkin ulalla oleva äiti. Ei minulle tarvitse olla valmiiksipureskeltua elokuvaa, mutta olisi kiva lopussa ymmärtää jotain. 


                    Kotoisten elokuvajuhliemme elokuvat ovat tähän asti nämä: 

  1. Jackie Brown 1997
  2. Contratiempo (Näkymätön vieras) 2016
  3. Interstellar 2014
  4. Inside Llewyn Davies 2013
  5. Fargo 1996
  6. Four Weddings and A Funeral (Neljät häät ja yhden hautajaiset) 1994
  7. Bridget Jones's Diary (Bridget Jones – elämäni sinkkuna) 2001
  8. Ou Brother, Where Art Thou? (Voi veljet, missä lienet?) 2000
  9. Before Sunrise (Rakkautta ennen aamua) 1995
  10. Before Sunset (Rakkautta ennen auringonlaskua) 2004
  11. Before Midnight (Rakkautta ennen keskiyötä) 2013
  12. The Full Monty (Housut pois) 1997
  13. Amélie 2001
  14. A Serious Man 2009
  15. Inglorious Basterds (Kunniattomat paskiaiset) 2009
  16. Juice 2018
  17. Truman Show 1998
  18. Lost in Translation 2003
  19. Stripes (Natsat) 1981
  20. Arizona Baby/Raising Arizona 1987
  21. The Queen 2006
  22. Bagdad Cafe 1987
  23. Wild at Heart (jäi kesken, oli niin omituinen) (Villi sydän) 1990
  24. Out of Sight (Mieletön juttu) 1998
  25. Notting Hill 1999
  26. High Fidelity (Uskollinen äänentoisto) 2000
  27. Love Actually (Rakkautta vain) 2003
  28. Mestari Cheng 2019
  29. Monty Python's Life of Brian (Brianin elämä) 1979
  30. I served The King of England 2006
  31. Tlmocník (Tulkki)  2018
  32. Tmavomodry svét (Pilviin piirretty) 2001
  33. Sangarid (Loikkarit) 2017
  34. Little Miss Sunshine 2006
  35. Jalla! Jalla! 2000
  36.  The Fifth Element (The Fifth Element – puuttuva tekijä) 1997
  37. The Shining (Hohto) 1980
  38. One Flew Over the Cucoo's Nest (Yksi lensi yli käenpesän) 1975
  39. Amadeus 1984
  40. Easy Rider (Easy Rider – matkalla) 1969
  41. Valmont 1989
  42. Dangerous Liaisons (Valheet ja viettelijät) 1988
  43. Les saveurs du palais (Haute Cuisine – Mestari keitiössä) 2012
  44. Falling in Love (Rakastutaan)1984
  45. About Schmidt 2002
  46. U-Turn (U-käännös helvettiin) 1997
  47. Kill Bill: Volume 1 2003
  48. Kill Bill: Volume 2 2004
  49. Thelma&Louise (Thelma ja Louise) 1991
  50. Top Gun 1986
  51. Trois Couleurs: Bleu (Kolme väriä:Sininen) 1993
  52. Trois Couleurs: Blanc (Kolme väriä :Valkoinen) 1994
  53. Trois Couleurs: Rouge (Kolme väriä :Punainen) 1994
  54. Battle of Britain (Taistelu Britanniasta) 1969
  55. Reservoir Dogs 1992
  56. Kolja 1996
  57. Helle Nächte (Valkoiset yöt) 2017
  58. Réparer des Vivants (Niin kauan kuin sydän lyö) 2016
  59. The Sense of an Ending (Kuin jokin päättyisi) 2017
  60. Space Cowboys 2000
  61. Juste la fin du monde (Vain maailmanloppu) 2016
  62. Magnolia 1999
  63. Sage Femme (Rakkaudella, Béatrice) 2017
  64. Contact – Ensimmäinen yhteys 1997
  65. Sense and Sensibility (Järki ja tunteet) 1995 
  66. Mars Attacks! (Mars hyökkää!) 1996
  67. Animal House (Delta-jengi) 1978
  68. Mamma Mia! 2008
  69. Moulin Rouge 2001
  70. Ratatouille (Rottatouille) 2007
  71. Madagascar 2005
  72. Der Untergang (Perikato) 2004
  73. Rear Window (Takaikkuna) 1954
  74. Die Blumen von Gestern (Eilisen varjot) 2016
  75. Corpse Bride 2005
  76. The Adventures of Tintin (Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus) 2011
  77. Wild Things (Villit kuviot) 1998
  78. Up in the Air 2009
  79. Broken Flowers 2005
  80. Transamerica 2005
  81. Clockwork Orange (Kellopeliappelsiini) 1971
  82. Trainspotting 1996
  83. The Man Who Wasn't There (Mies joka ei ollut siellä) 2001 
  84. The King's Speech (Kuninkaan puhe) 2010
  85. The Help (Piiat) 2011
  86. Das Leben der Anderen (Toisen elämä) 2006
  87. The Killing of a Sacred Deer 2017
  88. Zombie ja Kummitusjuna 1991
  89. Kauan pilvet karkaavat 1996
  90. Sunrise: A Song of Two Humans (Auringonnousu) 1927
  91. Mujeres al borde de un ataque de nervios (Naisia hermoromahduksen partaalla) 1988
  92. Citizen Kane (Kansalainen Kane) 1941
  93. The Silence of the lambs (Uhrilampaat) 1990
  94. Once 2007
  95. Strangerland 2015

sunnuntai 3. kesäkuuta 2018

TOP 100-ruokablogit, kyllä mä sua niin kaipaan!

Oletteko te muut jo toipuneet TOP 100:sen loppumisesta? Minä en oikein, etenkään näin ollessani kokkailemassa ja leipomassa muualla kuin omassa keittiössäni. Satanen oli niin hyvä paikka paitsi bongata tuttujen blogien uudet jutut, myös uusien, itselle tuntemattomien blogien jutut ja ohjeet. Sitä kautta löytyi ohjeita ja vinkkejä vaikka mihin. Nyt olin hieman eksyksissä, kun tarvitsin ohjeen, johon saisin upotettua pehmenneitä banaaneja. Muffinit olivat tietysti se obvious choice, mutta mistä se ohje? En kauheasti tykkää nirppanokkaisuuttani monien lehtien ruokasivustoista, mutta nyt kuitenkin löysin ihan käyvän ohjeen Raumalainen-lehden sivuilta. Siinä mainittiin Nigella, joten olin myyty ennen ohjeen lukemista. Niin helppo minä olen. 

Nigellan banaanimuffinit (8 kpl isoja möllyköitä)

  • 3 pehmennyttä banaania
  • 125 ml kasviöljyä
  • 2 isoa kananmunaa
  • 100 g ruokasokeria (tai fariinia)
  • 225 g vehnäjauhoja
  • 3 rkl kaakaota
  • 1 tl vaniljasokeria
  • 1 tl ruokasoodaa
Kuumenna uuni 200 asteeseen ja asettele pellille leivinpaperin päälle 8 isohkoa paperista muffinivuokaa. Jos käytät muffinipeltiä, etkä paperivuokia, käsittele vuoka kuten täytyy, silikonista ei kai mitenkään, mutta peltinen voidellen ja jauhottaen. 

Ota esille ja mittaa kaikki ainekset, ettei käy kuin minulle, meinasin unohtaa kananmunat. Muusaa pehmeät banaanit kulhossa ja lisää mukaan kaikki muut ainekset. Sekoita mahdollisimman vähän, mutta kuitenkin tasaiseksi taikinaksi. Lusikoi taikinaa muffinivuokiin maksimissaan vuokien puoliväliin. 

Paista uunin keskiosassa noin 15-20 minuuttia. Kokeile tikulla kypsyyttä, jos tikku on pistoksesta puhdas, ovat muffinit kypsiä. Vältä ylipaistamasta, etteivät leivonnaiset kuivu, banaanin on tarkoitus tehdä näistä oikein meheviä. Koristele haluamallasi tavalla tai syö sellaisenaan. Tomusokeri tai sulatettu suklaa passaavat hyvin. Voi kai sitä jotain kreemejäkin sutikoida päälle, taikka jopa pursottaa, mutta minä en sellaisista mitään ymmärrä.

Lisään postauksen CampaSimpukan Tähdenlennot-välilehdelle, jonne kerään hävikintorjunta-aiheisia postauksiamme. 


Lo

tiistai 3. huhtikuuta 2018

Höpsö hedelmäsalaatti

Ruokahalun oltua hieman hävöksissä, olemme syöneet kuitenkin paljon hedelmiä tällä reissulla, nyt on paras appelsiinikausi menossa. Eräänä iltana tein meille jälkiruoaksi hedelmäsalaatin, jossa maistui jo kunnolla kesä. 


Hedelmäsalaatti sinisellä kielellä

  • 2 pientä portugalilaista banaania
  • 2 portugalilaista appelsiinia
  • suuria rypäleitä
  • pieni rasia vadelmia
  • 1 pieni meloni, lajiketta en tiedä
  • pieni pussi m&m-karkkeja
Pilkoin banaanit paloihin, puolitin rypäleet ja otin niistä siemenet pois. Halkaisin melonin ja koversin siemenet pois, leikkasin kuoret irti ja varsinaisen hedelmän paloiksi. Fileroin appelsiinit, sekoitin kaikki hedelmäpalat ja vadelmat vadilla ja jostain syystä kippasin päälle pussillisen m&m-karkkeja. Ne toivat hauskaa rouskuvuutta jälkkäriin, mutta kieli tuli kyllä julman siniseksi.


tiistai 4. marraskuuta 2014

Päivällinen tähdenlentoteemalla


Elän nyt melkoista zombieviikkoa, omien yövuorojeni perään haalin vielä työkaverinkin yövuorot, sillä pidän niistä niin kovasti, etukäteen, monta viikkoa etukäteen. Sitten kun zombieviikko koittaa, mietin miksi taas tein tämän. Kun vauhtiin pääsee, yövuorot menevät mukavasti ja päivät minulla on aikaa aivan kuin olisin lomalla. Keräsin kaapeista aineksia, joista päivällisen oli synnyttävä, kauppaan ei mentäisi ennen huomista. 

Käytettäväksi tuomitsin:

  • perunapussin pohjat, noin 10 keskikokoista perunaa, joiden luvattiin etiketin mukaan sopivan kaikkeen ruoanlaittoon
  • 4 nahistumaan päin olevaa porkkanaa
  • 2 mustunutta banaania
  • puolikas purkki mascarponea
  • erinäisiä jauhopussien jämiä, yhteensä kilon verran
Meillä ruoanlaitto on ollut vähän hunningolla viime aikoina, siksi päätin leipoa tänään sekä leipää päivälliselle, että  jälkiruoaksi jotain makeaa. Aloitin tekemällä leipätaikinan nousemaan.

Porkkanapeltileipä

  • 5 dl lämmintä vettä
  • 2 x 7g pussi kuivahiivaa
  • 2 tl suolaa
  • 2 rkl hunajaa
  • 1 dl rypsiöljyä
  • 2 porkkanaa oikein pieneksi raastettuna
  • erinäisiä jauhoja, vehnää, hiivaleipäjauhoa, joku täysjyväpussin pohjakin, noin 10 dl
Lämmitin veden ja lisäsin sinne suolan, hunajan, noin desin verran jauhoja ja kuivahiivan. Sekoitin ainekset velliksi vispilällä ja peitin kulhon suihkumyssyllä. Annoin vellin ottaa vauhtia sen aikaa, että kuorin ja raastoin porkkanat. Lisäsin raasteen velliin ja sekoitin sen sinne tasaisesti. Aloin lisätä jauhoja pikkuhiljaa ja vaihdoin vispilän tukevaan nuolijaan, jolla sekoittelin. Lopulta jatkoin käsinvaivaamalla kaataen öljyn taikinaan käteni kautta, jolloin taikina ei pahasti tarttunut käteeni. Kun taikina alkoi olla kimmoisaa, mutta vielä melko pehmeää, ripottelin sen pinnalle vielä hieman jauhoja ja peittelin taikinan kohoamaan kulhossaan noin tunniksi.

Kuumensin uunin 180 asteeseen ja kumosin taikinan jauhotetulle leivinpaperilla päällystetylle uunipellille. Taputtelin taikinan noin kolmen sentin paksuiseksi levyksi, johon tein viiltojälkiä annospaloiksi. Peitin leivän vielä pyyhkeellä kohoamaan vähäksi aikaa, sillä paistoin ennen leipää jälkiruokamuffinit. Kun paistamisen aika oli, käänsin uunin kiertoilmalle ja paistoin leipää noin 20 minuuttia, kunnes se oli kypsä ja kauniin värinen.


Kasvissosekeitto mistä sattuu kolmelle

  • noin 10 keskikokoista perunaa kuorittuna
  • 2 isohkoa porkkanaa kuorittuna ja muutamaan palaan leikattuna
  • noin 10 sentin pätkä purjoa renkaiksi leikattuina, minulla jonkun kokkauskerran jämät pakastettuna
  • suolaa ja pippuria
  • kuivattua chiliä oman maun mukaan 
  • vettä sen verran, että ainekset peittyvät
  • noin 1 dl kookoskermaa
  • fetaa muruina annoksen päälle
Keitin kuoritut perunat ja porkkanat yhdessä purjokiekkojen ja mausteiden kanssa kypsiksi, varoin keittämästä perunoita hajalle. Laitoin aineksia muutamassa erässä tehosekoittimen kannuun yhdessä liemikauhallisen ja kookoskerman kanssa ja annoin koneen tehdä niistä sileää keittoa. Maustelin vielä hieman suolalla ja pippurilla ja lisäsin keitinlientä saadakseni sopivanpaksuisen keiton. Murustelin annoksen päälle hieman fetaa.



Banaani-mascarponemuffinit suklaahipuilla

  • 2 tummunutta banaania
  • 2 dl sokeria
  • 3 kananmunaa
  • 4 dl vehnäjauhoja
  • 2 tl leivinjauhetta
  • 1 tl vaniljaa
  • 1 dl kookoskermaa (keitonteosta jäänyt purkinloppu)
  • 1 dl mascarponea
  • 1 dl rypsiöljyä
  • minikokoisia suklaanappeja kunnon holautus pussista
Kuumensin uunin 180 asteeseen ja asettelin isohkoja muffinipapereita muffinivuoan kolosiin. Kuorin banaanit ja rusensin ne haarukalla paloiksi, ei tarvitse tehdä ihan mössöä. Vatkasin sokerin ja kananmunat vaahdoksi, johon lisäsin jauhot, vehnäjauhot, leivinjauheen, mascarponen ja kookoskerman, sekä öljyn. Sekoitin taikinan tasaiseksi, mutta vältin ylivatkaamista, ettei taikina sitkisty. Kääntelin nuolijalla mukaan banaanimurskan ja suklaanapit. Annostelin taikinaa isoilla lusikoilla muffinivuokiin, sain 10 isohkoa vuokaa puolilleen tästä taikinamäärästä. Paistoin muffineita uunin keskitasolla noin 20 minuuttia. Kokeilin kypsyyttä kakkutikulla ja kun tikku tuli puhtaana taikinasta, olivat muffinit kypsiä. Niistä tuli ihanan meheviä ja kuohkeita. 


tiistai 12. elokuuta 2014

Banaaniset mokkapalat


Nyt kun on taas ihanien banaanikärpästen aika (kai muillakin on?) tuli mieleeni, ettei kypsiä banaaneja kannattane hautoa keittiönpöydällä ylen pitkään. Muistin, että luimupupussa oli tehty aiemmin tänä vuonna banaanisia mokkapaloja, joiden idea oli löydetty niinikään suosikeistani löytyvästä masutoaitemu-blogista

Luin sekä Riitan, että luimupupun ohjeet. Riitta oli käyttänyt taikinan nesteenä maitoa ja luimupupu kahvia. Pitihän minun siihenkin sitten oma sormenjälkeni laittaa ja otin pantrysta kookoskermaa. Tein myös tuplashotin espressoa, josta osan käytin taikinaan ja osan kuorrutteeseen. 

Banaani-kookosmokkapalat

Taikina:

  • 150 g voita
  • 2 banaania
  • 3 kananmunaa
  • 2,5 dl valkoista sokeria
  • 0,5 dl tummaa muscovado-sokeria
  • 1 tl vaniljatahnaa
  • 150 g tavallisia vehnäjauhoja
  • 100 g 00-jauhoja
  • 200 g täysjyvävehnäjauhoja
  • 40 g kaakaota
  • 2,5 tl leivinjauhetta
  • 2,5 dl kookoskermaa
  • 0,5 dl espressoa
  1. Kuumenna uuni 225 asteeseen ja vuoraa uunipannu leivinpaperilla. (minulla noin 25x 35 cm vuoka)
  2. Ruskista voi kattilassa, sekoittele koko ajan, kunnes voi muuttuu kullanruskeaksi ja saa pähkinäisen tuoksun. Varo polttamasta voita. Jätä jäähtymään.
  3. Muusaa banaanit lautaselle haarukalla.
  4. Vatkaa sokerit, vaniljatahna ja kananmunat vaahdoksi.
  5. Mittaa astiaan jauhot, leivinjauhe ja kaakao ja sekoita kunnolla. 
  6. Lisää sokeri-kananmunavaahtoon jauhoseos siivilöiden, ruskistettu voi, kookoskerma, espresso ja muusatut banaanit. Sekoita taikia tasaiseksi, kääntele nuolijalla.
  7. Kaavi taikina kulhosta valmisteltuun vuokaan ja tasoittele pinta.
  8. Paista uunin keskitasolla noin 17-20 minuuttia. Kakku tosiaan kypsyy nopeasti, siitä ei tule kovin korkeaa. 
  9. Jäähdytä kakku.

Kuorrute:

  • 75 g voita
  • 1 espressoshotti
  • 1,5 tl kaakaota
  • n 250 g tomusokeria
  • koristeluun nonparelleja
  1. Sulata voi ja lisää kahvi ja kaakao sekä tomusokeri muutamassa erässä, että saat kuorrutteesta sopivan paksua levitettäväksi kakun pinnalle. Jos siitä meinaa tulla liian tönkköä, lisää vettä teelusikallinen kerrallaan.
  2. Levitä heti lämmin kuorrute kakun pinnalle ohueksi kerrokseksi ja ripota päälle lapsellisen paljon nonparelleja. Älä yhtään ujostele niiden kanssa. 
Vaikka kokosin kakun vähän siitä sun tästä, siitä tuli oikein hyvä. Syvästi kahvinmakuinen, mehevän banaaninen, eikä täysjyväjauhotkaan olleet liian kummallisia, kun asiaa ei ajatellut. 



Muistutan vielä, että edellisessä postauksessa on vielä muutamia kirjoja tarjolla. Ota yhteyttä huomisiltaan mennessä, jos joku niistä kiinnostaa sinua!.

keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Teinkö vahingossa jotain terveellistä?

Keittiön tasolla oli kolme banaania, jotka jo vaativat joko käyttöä tai päiviltä päästämistä. En oikein ole innostunut banaanileivonnaisista, niistä tulee usein ylimakeita, tai jotenkin tunkkaisia. Smoothiessa banaani on omiaan. 

Kannullinen söpönväristä smoothieta

  • 250 g maitorahkaa
  • 3 kypsää banaania
  • 2,5 dl mansikkaviipaleita pakastimesta
  • 2 dl jäisiä mustikoita
  • 1 rkl vaahterasiirappia
Kaikki vaan tehosekoittimeen ja painetaan nappia. Herkku on valmis hetkessä, siirappi oli kyllä tarpeeton, sillä banaaneissa oli makeutta yllin kyllin. Join heti ison lasillisen tuota sakeaa juomaa ja loput laitoin jääkaappiin viilenemään. Siitä sai hauskat mustikkaviikset, kun en jaksanut pillin kanssa pelleillä.


tiistai 3. joulukuuta 2013

Hävikintorjuntamuffinit ja -sämpylät


Aloitin ruokablogien lukemisen vuonna 2010, sitä ennen olin vain joskus vilkaissut jotain blogia, mutten vielä innostunut asiasta. Noihin aikoihin kiinnostuin itsekin ruoanlaittamisesta enemmän ja aloin etsiä ohjeita keittokirjojeni ulkopuolelta. Siinä vaiheessa suomalaisia ruokablogeja oli jo pilvin pimein, mutta muutamaan niistä juutuin ja niitä luen edelleen. Ensimmäisten joukossa oli jo silloin vakiintunut Pastanjauhantaa.

Tänään tarvitsin muffiniohjeen, johon voisin upottaa yhtä jos toista. Sellainen löytyikin Pastanjauhajien postauksesta vuodelta 2008. Minun täytyi hieman soveltaa ohjetta, niin hyvät kuin työpaikan ruokakaapin varastot ovatkin. Sovellukseni jälkeen 15 puolipienen muffinin taikinaan tuli:
  • 2 tummunutta banaania
  • 2 kananmunaa
  • 100g tummaa suklaata paloina
  • 50 g valkoista suklaata paloina
  • kourallinen pähkinäsekoitusta paloina
  • 125 g pehmeää voita
  • 1,5 dl sokeria
  • 0,5 dl fariinisokeria
  • 3 rkl maitorahkaa
  • 3,5 dl vehnäjauhoja
  • 2 tl leivinjauhetta
  • 1 tl jauhettua kanelia
  • 1 tl vanilliinisokeria
Kuumensin uunin 200 asteeseen. Mittaisin kaikki aineet ja pilkoin suklaat ja pähkinät pieniksi paloiksi. Survoin kuoritut banaanit haarukalla muusiksi. Vatkasin sokerit ja voin vaahdoksi ja lisäsin mukaan kananmunat ja banaanimössön edelleen vatkaten. Yhdistin vaahtoon kuivat aineet ja rahkan ja sekoitin taikinan nuolijalla tasaiseksi. Lusikoin taikinaa pienehköihin muffinivuokiin ja paistoin muffineita noin 20 minuuttia.


Päivän toinen leipomus olivat sämpylät. Meillä työpaikalla jääkaappi jostain salaperäisestä syystä on usein aivan täysin kylmällä. Epäilen että tyrkimme säädintä aina kylmemmälle, kun tungemme kukin kaappiin eväsrasioitamme. Siksipä melko usein eväät ovat kohmeessa, mitä lähempänä takaseinää, sitä varmemmin ne ovat jäässä. Meillä on myös joukossamme eväspoliisi, joka mielellään ratsaa jääkaappia ja heittää pois toistenkin eväitä, mikäli päivämäärät ovat hänestä epäilyttäviä. Muiden mielestä ne voivat olla vasta lievää epäluuloisuutta herättäviä. Nyt tämä työkaveri on pitkähkösti pois töistä, joten voimme rauhassa syödä niin vanhoja eväitä kuin tahdomme. Virkistävää! Nyt bongasin jääkaapin takanurkasta purnukan, jossa oli erään keittolounaan sosekeiton jämät umpijäässä. Se pääsi mukaan näihin keltaisiin sämpylöihin, joita askaroin vaihtelevien lounaiden lisäkkeeksi. Kaksi pellillistä sämpylöitä muotoitui seuraavasti:
  • 0,5 l vettä
  • 2 pussia kuivahiivaa
  • 0,5 l kasvissosekeittoa
  • 1 tl suolaa
  • 1 rkl hunajaa
  • 0,5 dl oliiviöljyä
  • noin 10 dl sekalaisia jauhoja, sämpyläsekoitusta ja vehnäjauhoja
Sulatin keiton ja lämmitin sen niin lämpimäksi, ettei se tappaisi hiivaa. Lisäsin kaikki ainekset kulhoon ja sekoitin löysähkön taikinan nuolijalla. Jätin taikinan kohoamaan siksi aikaa, kun tein muffineita. Taikina kohosikin iloisesti ja lässähti yhtä nopsasti kasaan, kun kumosin sen jauhotetulle alustalle. Lisäsin jauhoja noin 2 dl ja vaivasin taikinaa hetken. Muotoilin siitä pitkulaisen pötkön, jonka halkaisin kahteen hoikempaan pötköön, jotka taas leikkelin sämpylöiden kokoisiksi paloiksi. Nostatin niitä vielä pelleillä hetken, ennen kuin paistoin niitä 225 asteessa noin 15 minuuttia. Olivat pehmeitä ja maukkaita, enkä kertonut kaikille, mitä kaikkea niihin olin tunkenut. 

maanantai 5. maaliskuuta 2012

Friteeratut banaanit


Banaaneja tahtoo aina jäädä, niitä ei meinaa saada syödyksi ajoissa. Pieniä kärpäsiäkin tahtoo pörrätä niiden ympärillä ennen pitkää. Eilen otin itseäni niskasta kiinni ja hyödynsin pari banaania siinä vaiheessa, kun kuoreen vasta alkoi ilmaantua tummia pilkkuja. Olin melkoisen varma, etten ole koskaan tehnyt friteerattuja banaaneja tai ainakin niiden tekemisestä on vähintään kymmenen vuotta. Mitä vielä! Luottokeittokirjani paljasti, että huhtikuussa 2008 olen tehnyt näitä herkkuja, sillä laitan yleensä päivämäärän ohjeen viereen, kun olen sitä käyttänyt. Mitään mielikuvaa minulla ei ole tuosta melkein neljän vuoden takaisesta päivästä, jolloin viimeksi friteerasin banaaneja. Eipä sen väliä, hyvä että aivojen kovalevy joskus nollautuu, ainakin joiltakin tarpeettomilta osin. Neljälle hengelle riitti kaksi keskikokoista banaania. Kuorin ne ja leikkasin ensin poikittain kahteen osaan ja sitten halkaisin puolikkaat kahteen pitkittäiseen palaan. Frittitaikinaan tuli:
  • 1 kananmunan keltuainen
  • 1 rkl sokeria
  • 1 dl vehnäjauhoja
  • 1 dl maitoa
  • 1 kananmunan valkuainen
Vatkasin ensin keltuaisen sokerin kanssa kevyesti ja lisäsin jauhot ja maidon. Vatkasin sitten valkuaisen vaahdoksi ja lisäsin taikinaan. Kuumensin neutraalin öljyn 180 asteeseen ja kastoin banaanipalat taikinaan. Laskin pihdellä taikinaiset palat kuumaan öljyyn ja paistoin niitä pari kolme minuuttia, kunnes ne saivat kauniin  värisen pinnan. Nostin palat reikäkauhalla talouspaperilla vuorattuun astiaan. Uppopaistoin myös muutaman ananaskiekon puolikkaan siltä varalta, ettei banaaneista vähemmän viehättynyt jälkeläinen tahtoisi niitä ottaa. Tarjosin banaanit ja ananakset vaniljajäätelön ja suklaakastikkeen kanssa, seurana kupillinen hyvää kahvia.