Näytetään tekstit, joissa on tunniste kimara. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kimara. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 29. elokuuta 2021

Espresso 433

Teimme viime vuonna espanjailasesta Licor 43:sta drinkin, johon tuli kermaa ja se oli ihan ok. Likööriä oli yhä jäljellä ja nyt käytimme firman omilta sivuilta löytynyttä ohjetta ja se oli vielä parempi. Ei kuulostanut siltä, mutta oli todella hyvä etenkin ensimmäinen kylmä siemaus. Vähän pienempi koko olisi riittänyt, oikeastaan yksi annos puoliksi. 

Espresso 433 yhdelle

  • 4 cl espressoa
  • 3 cl Licor 43
  • 3 cl vodkaa
  • jäitä
Tee espressoshotti ja kaada se shakeriin, lisää likööri, vodka ja jäitä. Ravista huolella ja siivilöi juoma lasiin. Espresson crema yllättäen kesti tämän käsittelyn ja juoma oli sopivan makea, mutta arvelen sen olevan kyllä petollinen, sillä alkoholia oli niin reippaasti. Siksi pienempi koko olisi viisaampi. Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään drinkkiaiheisia postauksia tai vain lyhyitä kuvauksia juomista, mikäli ne eivät ole päätyneet postaukseksi asti. 


La Vueltassa oli tänään yksi kisan tärkeimmistä etapeista, melkein kahdensadan kilometrin mittainen vuorietappi. Siitä oli täyspitkä lähetyskin, joten päivän ohjelma oli selkeä jo puolilta päivin.  Tosin ensimmäinen puolitoista tuntia jouduimme kuuntelemaan jonkun autokilpailun selostusta, mikä lie namiskuukkeli väärässä asennossa. Olin toiveikas, että Primoz Roglic ottaisi jo takaisin paikkansa kisan johdossa, sillä hänelle se mielestäni kuuluu. On tosin ollut mukava nähdä norjalainenkin punaisessa johtajan paidassa. Etapin nopein oli puolalainen Rafal Majka, Odd Christian Eiking se vain piti johtopaikkansa, ei siinä ollut muilla nokan koputtamista. Huomenna on lepopäivä, mutta meillä on suunnitelmissa pieni pyöräretki. 

keskiviikko 30. kesäkuuta 2021

The Original Apéro

Tyylikäs hellepäivän drinkki syntyy helposti, eikä siihen tule dashia sitä ja dashia tätä ja puolta koneellista tiskiä, vaan muutama ainesosa vain. Tämä Noilly Prat-vermuttipohjainen juoma on nopea valmistaa. 

Noilly Prat Apéro

  • 5 cl Noilly Prat-vermuttia
  • sitruuna- tai limeviipale
  • rosmariinin oksa
  • jäitä 
  • Perrier-vettä sen verran kuin haluat
Mittaa viinilasiin vermutti, lisää sitrusviipale,  rosmariinin oksa ja jäitä. Kaada päälle sen verran mieluista vettä sen verran miten pitkän drinkin haluat. Nauti heti ja tunnet miten ranskalainen virkistys valtaa olosi. Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään juomakokeilujamme. 

Katsoimme tänään 11 kirkkoa, joista toisena katsottu oli neljässadas kirkkolistallamme, kahteen pääsi sisälle ja kolmessa oli vaivaisukko. Sen lisäksi menimme toteuttamaan kuukausia kerätyn mieliteon, söimme hampurilaiset ja se veti aivan veteläksi, mahtoi olla niin yliravitsevaa ruokaa. Onneksi oli jemmassa tämä kimarapostaus. Huomenna sitten jatkuu omakokkaus. 


Tour de Francen viides etappi oli henkilökohtainen aika-ajo ja myönnän katsoneeni samalla pieniä iltapäiväunia. Näin unta, että Tadej Pogacar voittaa ja keltapaidassa jatkaa Mathieu van der Poel. Ja kappas, niin kävi oikeastikin!



lauantai 26. kesäkuuta 2021

Tour de Francen aloituscocktail

Tänään alkaa CampaSimpukan 11. ranskalainen ruokahaaste. Ruokailumme oli kuitenkin melkoisen kotosuomalaista, meillä oli perhepäivälliset ja puuhaa riitti. Teimme kuitenkin eilen jo tämän pirteän kimaran, joka on oikein ranskalainen. Meillä oli jääkaapissa avattu pullo Suzea, jota voi luonnehtia hieman mummojuomaksi, mutta ei se haittaa. 

Kesäinen Suze-GT yhdelle 

  • 1,5 ouncea (ounce on noin 3 cl) giniä (meillä Bulldogia)
  • 0,5 ouncea Suze-katkeroa
  • 0,25 ouncea limetin mehua
  • muutama tippa Angosturaa
  • tonicia 
  • jäitä
  • limettiviipale
Viilennä lasi jäillä, kaada ne toiseen astiaan. Mittaa kylmään lasiin gini, Suze, limetin mehu, Angostura ja sekoita. Kaada jäät takaisin lasiin ja toppaa tonicilla. Lisää mukaan viipale limettiä. Tosi kiva kesäinen juoma! Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään cocktailkokeilujamme.

Tour de France 2021 alkoi meille mieluisalta Bretagnen alueelta, sinne oli tarkoitus tänä kesänä mennä paikan päälle katsomaan. Niin ei käynyt. En ollut ottanut erityisemmin selkoa joukkuiden kokoonpanoista, mutta sen verran lunttasin, että Tadej Pogacar, Primoz Roglic, Geraint Thomas, Richard Carapaz, Chris Froome, Andre Greipel, Julian Alaphilippe, Mark Cavendish, Aljandro Valverde, Nairo Quintana ja Peter Sagan ovat mukana. Minulle tämä on mitä mieluisin valikoima, siinä on lemppareitani niin mäkiin kuin kiriinkin. Toivon, että Mark Cavendish voittaa etapin ja Peter Sagan myös, Nairo Quintanasta ei enää uskalla kovin paljon toivoa. Chris Froome on päässyt asettamastani epämieluisuuspannasta, mutta voittajaksi paremmin kelpaisi minulle Primoz Roglic tai Julian Alaphilippe, etenkin jos viimemainittu muistaa, ettei tuuleta liian aikaisin. 

Ensimmäinen etappi oli heti ihan isojen poikien etappi, 197 km tönkäreistä reissua, joka päättyi ylämäkeen. Matkan aikana oli kaksi pahaa kolarisumaa, joista toisen aiheutti katsojan tielle yltänyt kyltti. Muutamia keskeytyksiä taisi tulla heti ekalla etapilla. Voittajaksi ajoi Julian Alaphilippe ja hän tietysti ajaa huomenna keltaisessa johtajan paidassa. Vielä ei tiedä jääkö huomiselta moniakin tulematta lähtöviivalle, Chris Froomen ajo ainakin näytti melkoisen tuskaiselta. 

lauantai 31. lokakuuta 2020

Licor 43 + kahvi


Minulle iski hetkellinen megaväsymys ja päivän espanjalainen ruokapanostus jäi tekemättä, mutta juomapostauksen sentään sain aikaan. Kyseessä on kahvijuoma, johon tuli espanjalaista Licor 43:sta. Olemme ostaneet pullon ties milloin, nyt oli sopiva hetki avata se. 

Licor 43-kahvi kahdelle

  • 1 espressotuplashotti
  • 8 cl Licor 43 (4 cl/annos)
  • 2 dl kermaa vatkattuna kevyesti
  • 1 tl sokeria kermavaahtoon
  • päälle pieni tupsaus kanelia
Mittaa likööri viinilaseihin ja kaada päälle kahvi. Lusikoi laseihin pehmeää kermavaahtoa ja ripauta päälle pikkuisen kanelia. 

Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kokeilemiamme drinkkejä joko postauksina tai vai ohjeina kuvineen. 



Eilen La Vuelta tuomaristo ns. muutti minkä päätti ja nosti sittenkin Primoz Roglicin kokonaiskilpailun kärkeen ja Richard Carapaz oli toisena samalla kokonaisajalla. Pyöräilijät olivat ilmeisesti keskustelleet isoilla kirjaimilla ja päivän etapin alku myöhästyi, osa piti tätä sääntöjen venyttelynä ja epäreiluna. 

Tänään sitten oli vuorossa 11. etappi, joka oli aito raateleva vuorietappi. Ratkaisu tapahtui kahden ajajan välillä, heistä voimakkaampi oli David Gaudu, Marc Soler toisena. Primoz Roglic jatkaa kokonaiskilpailun ykkösenä samalla ajalla toisena olevan Richard Carapazin edellä. 


keskiviikko 4. syyskuuta 2019

Tinto de Verano

Aamulla olin siinä luulossa, että on perjantai, taisin puhua työkavereillekin siitä, miten on kiva kun hekin pääsevät aikaisemmin töistä ja viikonloppu alkaa. Mutta nythän onkin keskiviikko, minun pikainen viikonloppuni alkoi nyt. Vaikka La Vuelta on täyttä vauhtia menossa, emme kokkaa tänään mitään espanjalaista, olimme näet lounaalla nuorison kanssa ja kerran päivässä syöminen riittää ihan hyvin. Iltapäivädrinkiksi, keskiviikkokimaraksi teimme tinto de veranot, jossa on mieluisia aineksia. Otin ohjeen täältä. Mitat ovat alkuperäisohjeen mukaiset, koska tänään minua laiskottaa. Tuplaa ohje, jos teitä on kaksi ja triplaa, jos kolme ja sen enemmäksi minun matikallani ei päästäkään. 

Tinto de Verano yhdelle

  • 0,5 cup espanjalaista punaviiniä
  • 0,5 cup veriappelsiinilimonadia
  • 1 oz punaista vermuttia
  • jäitä 
  • kuivattu veriappelsiiniviipale
Mittaa ainekset lasiin, jossa on runsaasti jääpaloja, koristele appelsiiniviipaleella, tuoreella tai kuivatulla, kuten meillä. Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään drinkkejä, cocktaileja ja kimaroita, joita olemme kokeilleet. 


La Vueltan 11. etappi oli taas vuorietappi. En nyt löydä kovin hyvin kisan kotisivuilta perustietoja, vaikka täytyy kyllä kehua, että viimein La Vueltankin sivut alkavat olla samalla tasolla kuin Giron ja etenkin Le Tour de Francen. Etapin reitti kulki minulle tuttuja maisemia, Saint Jean Pied de Portin kautta ja muutenkin näytti ihanalta ja kauniilta. Etapin voitti kakkoskategorian tallin Mikel Iturria, joka voitti ensimmäistä kertaa suuren kilpailun. On niin kiva katsoa sellaista ujoa iloa. Kokonaiskilpailun tilanne ei muuttunut, peloton piti vapaapäivän ja vetkutteli maaliin kun kerkisi. Roglic jatkaa johdossa ja minun mielestäni tallissaan kurjasti kohdeltu Nairo Quintana on edelleen neljäntenä. 


perjantai 12. huhtikuuta 2019

Paikallisen sopimisen perjantaina

Sain tälle päivälle pikaisella aikataululla vapaapäivän, mikä on ilahduttavaa. Kipaisimme kaupassa aamusta, olemme pesseet pyykkiä ja tehneet muita kotihommia. Niiden lomassa on hauska kokeilla meille uusia kimaroita. Olimme kuulleet Kivistön naisilta Suze-nimisestä juomasta ja kun sellainen puteli osui silmään Tallinnan alkoholiliikkeessä, piti se tietysti ostaa. Tänään Antti alkoi sitten pyykinripustuksen lomassa etsiä sopivia cocktail-ohjeita kyseiselle eliksiirille, josta tiesimme sen verran, että sellaisenaan se on melko stydiä ja kitkerää kamaa.

Tiskinmäärää uhmaten hän sekoitti meille kaksi kimaraa, joita maistelimme ristiin ja kumpikin tykkäsi kummastakin. Toisistammekin tietty, joo. Kuohuviinilasiin Antti teki tämmöisen:

Sparkling Suze Cocktail

  • 3/4 unssia Suze
  • 1 1/4 unssia St Germain
  • 4 unssia cava
  • sitruunankuorikiehkura
Mittaa Suze ja St Germain sekoituslasiin ja täytä jäillä, sekoita ja anna jäähtyä 15 sekuntia (no ei se niin tarkkaa ole). Siivilöi lasiin (jäät eivät siis tule mukaan) ja toppaa kuohuviinillä. Koristele sitruunankuorella. 



Viinilasiin kotoinen baarimikko valmisti tämmöisen:

Rib Tickler Spritz

  • 2 unssia Noilly Prat
  • 3/4 unssia Suze
  • 1/2 St Germain
  • 1/2 unssia sitruunamehua
  • 1/2 sokerisiirappia (tätä ei laitettu)
  • club soda
  • appelsiiniviipale
Mittaa viunat viinilasiin ja lisää mukaan jäitä, sekoita. Täytä lasi club sodalla ja laita koristeeksi appelsiiniviipale. 



Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään cocktail-aiheisia postauksiamme ja myös sellaisia kokeiluja, joita ei ole päätynyt aivan postauksiksi asti, mutta joista on kuvat otettu. 

lauantai 19. tammikuuta 2019

Pakkaspäivän cocktail - Lillet with club soda

Tänään lauantaina alkoivat minun vapaapäiväni yövuoroputken jälkeen. Olen jopa nukkunut töiden jälkeen, joten voi toivoa, että jaksan valvoa illalla pitempään kuin kahdeksaan. Päivällisen raaka-aineen sulamaan ottaminen vähän (lue:kokonaan) unohtui illalla, joten ruokaa on tiedossa myöhemmin – paljon myöhemmin. 



Odotellessa on paikallaan pieni drinkki. Tämä kimara sopisi erittäin hyvin kesään, mutta näin talvella se on helpompi kuvata, sillä jääpalat eivät sula heti 18 asteen pakkasessa. Pitää muistaa kesällä sitten ottaa uusinta. Ostimme viime Viron matkalta meille vieraan juoman, Lillet-pullon, lähinnä nimen ja etiketin tähden. Löysin sille paljon drinkkiohjeita ja toteutimme nyt yksinkertaisen juoman.

Lillet French Aperitif

  • 5 cl Lilletiä
  • 5 cl club sodaa
  • jäitä 
  • suikale appelsiinin kuorta
Laita lasiin jäitä ja mittaa päälle Lillet ja club soda, koristele suikalleella appelsiininkuorta. Mukava raikas sitruksiin vivahtava maku. Sellaisenaan Lillet on melkoisen makeaa, ei sitä pelkiltään joisi. 


Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kokeilemiamme drinkkivinkkejä.


perjantai 26. lokakuuta 2018

Limoncelloa ja giniä viikonlopun alkuun

Työviikko on ohitse, tiedossa on mukava viikonloppu, synttärit ja museoita. Vapaan alkuun sopii hyvin viileän kirpeä, muttei liian makea cocktail, jonka aineksina ovat sitruunalikööri ja gini. Alla ohje yhdelle, monista sen mukaan kuinka monta täysi-ikäistä on kanssasi viikonloppua aloittelemassa. 

Limoncello <3 gin yhdelle

  • 3 cl giniä (Old Lady's)
  • 3 cl Limoncelloa
  • jäitä
  • limen tai sitruunan kuorta
  • orvokkeja (käänteisvälttämättömiä)
  • Club Sodaa lasi täyteen
Laita lasiin paljon jäitä ja tiputa sinne pari lastua sitruskuorta. Mittaa lasiin gini ja likööri. Kaada lasi täyteen lantrinkia ja sommittele pakkasta uhmanneet orvokit koristeeksi. 


Liitän tämän postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kaikki kimara-aiheiset postauksemme ja myös niitä, joista ei ole postausta, mutta kuva ja ohje ovat tallella. 

perjantai 19. lokakuuta 2018

Gin and French

Gin and French on yksinkertainen cocktail, sopii aperitiiviksi viikonlopun alkuun. Otin siihen ohjeen tältä sivulta. Teimme cocktailin hieman miedompana. Pihalta saa vieläkin topakkoja mintunoksia, joilla saa kimaran sekoitettua hyvin. 

Gin and French

  • 3 cl giniä (Hendrick's)
  • 3 cl vermuttia (Noilly Prat Dry)
  • tonicia
  • sitruunaviipale
  • mintunoksa
  • jäitä
Laita lasiin paljon jäitä ja kaada päälle gini ja vermutti. Lisää mukaan sitruunaviipale ja oksa minttua, sekoita ja kaada lasi täyteen tonicia. Mukava, virkistävä kimara ennen päivällistä ruoanlaiton lomaan. Lisään tämän CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kokeilemiamme juomaehdotuksia.


keskiviikko 29. elokuuta 2018

Pikkuperjantain kimara – calimocho

Tiedän, että on keskiviikko, mutta tuntuu ihan perjantailta. Yövuorot loppuivat ja vapaani alkoivat, joten tänään oli hyvä tilaisuus kokeilla epäilyttävän kuuloista espanjalaista drinkkiä, calimochoa. Sangrian kanssa samaan perheeseen kuuluvahko juoma oli yllättävän kivan makuista, vaikka olin kyllä epäluuloinen. 

Kannullinen calimochoa

  • punaviiniä (ei sitä talouden arvokkainta)
  • colajuomaa
  • sitruunaa
  • minttua
  • jäitä
Laitan kannuun paljon jäitä. Laada kannuun yhtä paljon punaviiniä ja colaa, purista sekaan hieman sitruunamehua ja leikkaa loppu sitruuna lohkoiksi. Lisää nekin kannuun minttuoksien kanssa. Sekoita ja anna juoman kylmentyä kunnolla. Kun tarjoat juomaa, laita ensin lasiin kunnon jäämötikkä ja kaada sitten päälle kylmää juomaa. Sujauta vielä lasiin oksa minttua ja kalasta kannusta siruunalohko. Virkistävä, mieto juoma lämpimään päivään, sellainen tänäänkin vielä oli, 22 astetta iltapäivällä.

Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kaikki drinkkiaiheiset postauksemme. 


La Vueltan viides etappi oli taas luonnehdittu sanalla hill, eli mäkinen, muttei vuoristoinen. Loppu oli muutaman kilometrin matkalta tasamaata, joten jos porukka olisi pysynyt kasassa, olisi ollut mahdollisuus massakiriin. Tosin muutama seuraava etappi tulee olemaan tasamaan tallausta, niinpä kirimiehet eivät välttämättä uuvuttaisi itseään tämän päivän sahalaidassa ollakseen tulevissa kirietapeilla voimissaan. Niin ei kuitenkaan käynyt, kärki oli kolmen miehen kokoinen ja toinen kolmikko oli vielä kärjen ja pääjoukon välillä. Voittajaksi ajoi Simon Clarke. Johtajan paita vaihtui ja punaisen paidan sai päällensä Rudy Molard, josta en ole ikinä kuullutkaan. Mutta nyt varmaan muistan tästä lähtien. Huomenna on vuorossa 155 km mittainen tasamaan etappi. 


perjantai 3. elokuuta 2018

Kannullinen Espanjaa – sangria punaviinistä


En ole kauhean suuri sangrian ystävä ja olen pitänyt valkoviiniin tehdystä vähän ennemmän kuin punaviinipohjaisesta. Meillä oli yhtenä kuumana kesäpäivänä tekeillä ensin mehua pihan pensaiden tuotannosta ja sen jälkeen keittelimme lihalientä. Sopivia ulkohommia, ettei talo entisestään lämmennyt. Antti muisti erään avatun viinipakkauksen, se oli portugalilaista punaviiniä, jossa oli hieman arveluttava makea vivahde. Lihaliemeen se passasi aivan hyvin ja tuumimme, että miksei myös sangriaan. 

Punaviinisangria

  • 1 osa punaviiniä
  • 1 osa appelsiinimehua
  • 2 osaa tonicia
  • isoja jääpaloja kannuun
  • pieniä jääpaloja laseihin
  • mansikoita
  • limeä lohkoina
  • kuivattuja sitrusviipaleita
  • omenaa lohkoina
  • mustikoita
  • minttua
  • pitkät kanelitikut sekoittimiksi
Kylmennä kannu laittamalla sinne isoja jääpaloja, lisää mukaan muut tilpehöörit, jätä muutama laseihin laitettavaksi. Kaada pohjalle ensin punaviini, sitten appelsiinimehu ja toppaa kannu tonicilla. Sekoittele ja jätä vähäksi aikaa maustumaan. Kylmennä lasit pienillä jääpaloilla ja tiputtele sinne muutama pala mansikkaa, omenaa ja sitruksia, sekä pari oksaa minttua. Kaada kylmää juomaa kannusta ja sekoita pitkällä kanelitikulla, joka antaa juomaan oman lisämakunsa. Tämä oli ensimmäinen omatekemä punaviinisangria, josta pidin enemmän kuin pikkuisen.

Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kaikki drinkkiaiheiset postauksemme. 



torstai 26. heinäkuuta 2018

St Germain Shandy

Tänään en ehdi viettämään aikaa CampaKeittiössä, mutta nautimme eilen kuuman päivän virkistykseksi drinkin, johon tuli St Germain-likööriä ja pian tuosta pitkästä pullosta on käytetty jo ainakin 1/10. Ohjeen Antti otti St Germainin omilta sivuilta, siellä oli monenlaista juomaa, mutta tämä kylmä shandy kiinnosti eniten keittiöpuuhien lomassa. Shandy ei välttämättä ole kovin houkutteleva paperilla, mutta kannattaa kokeilla. Yleensä shandyyn tulee olutta ja virvoitusjuomaa, mutta tällä kertaa siihen pääsi myös tuota seljankukkalikööriä. 

St Germain Shandy

  • 5 osaa olutta
  • 1,5 osaa St Germain-likööriä
  • sitruunamehua ja -viipale
  • jäitä
Laita pitkään lasiin paljon jäitä ja purista sinne puolikkaan sitruunan mehu. Mittaa mukaan likööri ja toppaa oluella. Laita lasin reunaan vielä pullea viipale sitruunaa. Todella virkistävää ja raikasta!

Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kaikki drinkkiaiheiset postauksemme. 


Tour de Francen tilanne muuttui eilen ratkaisevasti ja minun mielestäni hyvään suuntaan. Koitan olla hihkumatta sille, ettei tilanne taida olla aivan Chris Froomen suunnitelmien mukainen, sillä saatan olla totaalisen väärässä. Jo se, että Nairo Quintana ajoi eilisen kokoonkeitetyn kauhuetapin voittoon sai mieleni niin iloiseksi. Samaan tapaan viime vuoden Vueltassa repesin riemusta, kun Alberto Contador voitti etapin uransa viimeisellä mahdollisella hetkellä. Alberto oli muuten eilen haastateltavana ja hän ajoi yhden nousun yhdessä Juan Antonia Flechan kanssa. Mietin, mitä hän on mahtanut käyttää tai olla käyttämättä nyt uransa jälkeen, sillä hänen äänensä kuulosti erilaiselta kuin ennen. Espanjaa en osaa sen enempää kuin ennenkään, mutta hän näytti kyllä siltä, että ajeltua on tullut edelleen ja leppoisa lomaparta kruunasi kokonaisuuden. 

Tämän päivän etapista kuulen vasta illalla myöhään, kun pääsen töistä. Tiedossa on vaihteeksi tasamaan etappi, joka olisi kirimiesten mieleen. Heitä vain ei taida olla mukana enää montakaan. Peter Sagan kaatui eilen, mutta pääsi kyllä maaliin. Saa nähdä pystyykö hän jatkamaan tänään, toivottavasti. 





sunnuntai 22. heinäkuuta 2018

Shake vigorously – päärynädrinkki

Eräänä vapaapäivänä teimme oikein ihastuttavat drinkit, johon saimme käytettyä sitä St Germain-likööriä. Löysin ohjeen Perpetually Hungry-blogista. Blogi on sittemmin hiljentynyt, mutta tämä ohje on oikein käyttökelpoinen. 

Päärynädrinkki kahdelle

  • puolikas päärynä 
  • 2 oksaa rosmariinia
  • tonic-vettä
  • 1/4 cup St Germain-likööriä
  • 1/3 cup giniä (Kalevala)
  • 2 suurta jääpalaa
  • monta pientä jääpalaa
Leikkaa päärynänpuolikas kuutioiksi, jätä kaksi palaa koristeluun. Laita kuutiot shakeriin ja laita sinne monta pientä jääpalaa. Mittaa mukaan alkoholit, laita kansi päälle ja ravista rivakasti niin, että päärynäkuutiot osittain hajoavat ja antavat makuaan drinkkiin. Laita laseihin suuri jääpala ja kaada päälle juomaa shakerista. Käytä vielä välissä pientä siivilää, niin juomaan ei tule liikaa päärynäsohjoa. Toppaa lasi tonicilla ja laita koristeeksi rosmariinioksa, johon on seivästetty palanen päärynää. 


Tämä oli todella hyvä ja raikas kimara, pidimme todella paljon! Voisi tarjota vaikka Silläsipulin väelle. Tänään en tätä drinkkiä saanut, sillä on ollut työpäivä. Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kaikki drinkkiaiheiset postauksemme. 

Tour de Francen viidestoista etappi sujui ilmeisesti ilman minun vahtimistanikin, mitä suuresti ihmettelen. Tosin minulla on puhelimessa Tourin applikaatio,  joka nakuttaa viestejä aina, kun jotain kiinnostavaa tapahtuu ja vaikkei tapahtuisikaan. Sillä pysyy kyllä kupletin juonessa mukana. Selasin hieman Tourin sivuilta ja huomasin myös Andre Greipelin keskeyttäneen kisan, joten kirimiehiä ei enää kovin montaa ole mukana. Tämän päivän etapilla oli kaksi pitkää nousua, 15 ja 20 km mittaiset. Aatteleppa nyt itekkin, jos vaikka työmatkalla olisi 15 km ylämäkeä ja pyörällä pitäisi sotkea joka aamu? Juuei. Ei vaikka kotimatkalla sitten saisikin vain lasketella muna-asennossa. Ehdin kotiin vasta yhdeksän jälkeen ja luin Tourin sivuilta, että Astanan Magnus Cort Nielsen voitti etapin ja kokonaiskilpailun kärki on ennallaan, Geraint Thomas johtaa, Chris Froome on toisena ja Tom Dumoulin kolmantena. Huomenna Tourissa on toinen lepopäivä ja meillä CampaKeittiössä velttoillaan myös.


keskiviikko 18. heinäkuuta 2018

Väliviikonlopun virkistävä cocktail

Etsiskelin joku aika sitten ranskalaisia cocktail-ohjeita ja monissa vilahteli yhtenä ainesosana St Germain-niminen seljankukka- ja sitrusarominen likööri. Aiemmin olen yhdistänyt seljankukan ja Ikean niin voimakkaasti, etten ole intoutunut seljankukkajuomista lainkaan. Nyt ihastuin kyseisen likööripullon jokseenkin prameaan ulkomuotoon ja tahdoin oitis hankkia sitä meille. Eipä se ollutkaan niin helppoa. Vaasassa  kyseistä herkkua oli yksi pullollinen myytävänä, muttei yhtään lähempänä. Aivan niin liköörinhaluinen en sentään ollut, että olisin lähtenyt ajamaan Vaasaan sen tähden vaan laitoin Antin asialle. Hän tilasi pullon lähimpään Alkoon ja muutamaa päivää myöhemmin minä kävin sen hakemassa. 

Tänään minulla alkoi pieni väliviikonloppu, on pari vapaapäivää edessä. Niinpä voimme avata tuon hienon pullon ja sekoittaa siitä ja Tallinnasta tuomastamme edullisen hintaluokan samppanjasta yksinkertaisen kimaran päivän ranskalaisuudeksi. Otin ohjeen Straight to the Hips-blogista, joka nimi kertoo kyllä välillä aika paljon blogaaniudesta. Mittoja sovelsin lasin koon mukaan ja unohdin sen syötävän kukan. Sitten muistin, että niiden syötävinä pitämieni orvokkien lähelle on eilen ripoteltu muurahaiskarkotetta, joten oli vain hyvä, että unohdin. 

Seljankukkakimara

  • 2 cl St Germain-likööriä
  • 8 cl kuivaa samppanjaa
  • 1 tl sitruunamehua
  • sitruunankuorta
Mittaa ainekset lasiin ja juo. Minä osaa mitään hienoja ravisteluja tai sheikkailuja, joten jätän ne väliin. Maistoimme likööriä myös ihan sellaisenaan ja se oli paljon parempaa, kuin oli uskaltanut toivoa. Se pullo ei ehkä jää vuosiksi kaappiin odottamaan käyttöä teelusikallinen kerrallaan. Pidimme myös raikkaasta cocktailista ja se sopi hyvin hellepäivän iltaan, joka on itsekin helleilta. Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kaikki drinkkiaiheiset postauksemme. 



Tour de Francessa oli tänään lyhyt etappi, vain 108,5 km mittainen, mutta siinä oli vuorta kerrakseen. Katsoimme etapin lähetyksen hieman lyhennettynä ja sen ykköseksi polki Geraint Thomas ja ryhtyy johtamaan kokonaiskilpailua. Chris Froome on juuri siellä, missä ennustinkin hänen tässä vaiheessa olevan, eli kärjen tuntumassa toisena kokonaiskilpailussa, enää 1 minuutti 25 sekuntia perässä. En minä aio alkaa nurista, ainakaan paljon. Nairo Quintanassa ei näytä olevan sitä potkua, mitä kisa nyt vaatisi ja olen hieman epäileväinen, että kisa muuttuu minun sohvaltani katsottuna tylsäksi. Huomenna on legendaariseen Alpe D'Huezin nousuun päättyvä vuorietappi. Korjasin tuota Froomen eroa kärkeen, luin ensin tulosluetteloa väärin. 


lauantai 12. toukokuuta 2018

Juuri kun pääsin sanomasta – Aperol Spritz

Nyt kun olemme kokkailleet monta päivää kaikenlaista, tuli se hetki jolloin ei olllut järkevää kokata lisää, vaan syödä tähdenlentoja.  Jotta jotain italialaista tulisi kuitenkin postattavaksi, teimme kauniin kesäpäivän drinkiksi Aperol Spritzin. Ostimme monta vuotta sitten pullon tuota oranssia alkoholia ja monta vuotta sen kuluttamiseen menikin. Olin juuri muutama päivä sitten sanonut, ettei Aperolia tarvitse enää ostaa, mutta muutin nopeasti mieleni, kun etsin drinkkiohjeita, joissa olisi Italia-vivahteita. Tätä kesäistä kimaraa olemme tehneet aikaisemminkin, mutta ainahan uusinta on paikallaan, kun pätevä drinkkiohje löytyy. 


Aperol Spritz yhdelle (monista sen mukaan, montako on jaolla)

  • 6 cl Aperolia
  • 6 cl sitruunakivennäisvettä
  • 12 cl proseccoa
  • monta jääpalaa
  • kuivattuja sitrusviipaleita (appelsiinia ja limeä)
  • tuoretta rosmariinia
Laita jääpalat lasien pohjalle ja kaada päälle Aperol, kivennäisvesi ja asettele mukaan sitrusviipaleet ja rosmariini. Toppaa lasia niin paljon kuin haluat kuohuviinillä. Meillä oli suuret jalattomat viinilasit, joiden tilavuus lienee yli puoli litraa, joten teimme aika pitkät drinkit. Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan CampaKimarat-välilehdelle, jonne kerään kaikki drinkkiaiheiset postauksemme. 


























Pyöräilynkatsomisevääksi sommittelin meille vielä pienet antipastolautaset, joille keräsin jääkaapista ja varastoistani Italian makuja.


Giro d'Iltalian kahdeksannen etapin luonne oli tällä kertaa pitkä kuin nälkävuosi ja se vielä päättyi kovaan nousuun. Vesisateessa ykköseksi kerkisi Richard Carapaz. Kokonaiskilpailun johdossa jatkaa Simon Yates.