keskiviikko 21. marraskuuta 2018

Omissa eväissä

Välillä reissussa on kiva olla omissa eväissä, tehdä itse ruokaa, tai ainakin sommitella aamu- ja välipaloja. Tänään aloitimme päivän aamiaisella, jossa oli monenlaista syötävää, jota ostimme eilen läheisestä Inter Marche-marketista. Eilen kehuin, että keittiö on hyvin varusteltu, mutta paistinpannu on tavallista apartamentos-mallia, levyllä keikkuva ja naarmuinen. Kyllä sillä silti sai pekonit ja kananmunat paistettua. Kahvin teimme omalla mutteripannulla ja lämmitimme maidon pienessä kattilassa.

Aamiaisen jälkeen kävimme kävelemässä rannalla, olimme jo puolivälissä aallonmurtajaa menossa, kun alkoi sataa. Kaikki muutkin kävelijät, kuntoilijat ja koiranulkoiluttajat kääntyivät takaisin, vain kalastajat jäivät paikalleen suurissa sadetakeissaan. Meri kuohui upean näköisenä ja ilma oli ihanaa hengittää.

Sateen tauottua lähdimme käymään Aveirossa, se on lähin oikea kaupunki mannermaalla, Barra sijaitsee kapealla maakaistaleella irrallaan mantereesta. Aveirolle tyypillisiä ovat venetsiamaiset kanaalit ja kauniit koristellut talot. Tähän aikaan vuodesta turisteja oli vain vähän ja suuri osa kaupoista ja ravintoloista oli suljettu kokonaan.

Päivällä söimme hieman juustoja ja hedelmiä, on aina hauska ostaa vieraita juustoja, joista ei tiedä ovatko ne hyviä, vai ulkojuustoja. Tällä kertaa yksi juustoista oli niin voimakas, että minulta jäi syöminen yhteen suupalaan, mutta muut olivat kyllä hyviä. Lisänä oli oliiveja, leipää, keksejä ja punaviinin kanssa tumma suklaata.

Jälkiruoaksi saimme kuumat tripat, jotka Antti kävi läheiseltä kioskilta ostamassa. Olimme katsoneet aikaisemmin, että jokaisen rantakadun tripakioskin luukut oli tiukasti suljettu, mutta yksipä oli iltapäivällä auki ja sieltä saimme suklaatäytteiset lettuherkut. Yleensä yksi tripa/reissu kyllä riittää.